Friday, May 14, 2010

2012 despite of 2010

Ok. malas nak buat review one by one. Permainan Malaysia down hari ini. Mungkin aura China terlampau kuat sehingga mampu mengatasi semangat pemain-pemain kita dan penyokong Malaysia yang penuh satu stadium. Tuah? owh nampaknya tuah bukan di pihak kita. Mungkin tuah mati bersama Hang Tuah? Oh tidak juga. Sebab kita masih menang masa Piala Thomas 1992. Semangat? Pemain-pemain sendiri je yang tahu di mana letaknya tahap semangat diorang.

China menggunakan banyak helah. Psychological trick. Nak lap peluh, nak tukar shuttle dan etc. Helah-helah ni mungkin mengganggu sedikit sebanyak focus pemain Malaysia. Mungkin itu kelemahan kita. Ini yang harus kita perbaiki mungkin. Ketahanan mental. Bukanlah kita lemah tapi tak cukup mantap untuk mengatasi China. Something need to be done. Training kita memang dah cukup strict tapi belum cukup hebat untuk menandingi China. We need a solution here.

China dapat baca cara permainan Malaysia. Bila Kien Kiat-Boon Heong dapat collect banyak mata dengan smash, Cai Yun-Fu Haifeng terus bagi shuttle bawah. Tak main bola tinggi. So Malaysia tak ada peluang nak smash and we lost our chance.

Yang menjadi persoalan sekarang, macam mana pemain China training? Nampaknya stamina diorang terlampau kuat. Masa pemain kita dah mengah berpeluh-peluh, pemain China nampak relax je. Dan permainan yang sangat agresif dari pemain China. Owh vitamin apa yang mereka makan?

Kita kalah agak teruk. Mata yang kita pungut sangat diluar norma. Kalaulah diorang main macam masa lawan Denmark Rabu lepas. Mungkin juga tiada sesi memanaskan badan dengan Nigeria menyebabkan kita sedikit huyung.

Ok. Jom main tuding-tuding jari lagi nak? Haha. Berhentilah tuding jari. Asyik menuding jari nak cari siapa salah tak bagi apa-apa kesan pon. Jom lah sama-sama salahkan diri sendiri so that kita dapat cari kelemahan diri.

One more thing, ranking bukanlah penjamin kemenangan.

Bukan mudah nak mengulang sejarah kegemilangan dan bukan susah nak meraih kejatuhan.


Mungkin juga kita tak mendapat keredhaan Allah.
Kata kawan saya:

4 comments:

Unknown said...

haha. thank you. tambah lagi satu sayang. haha. malu i. haha

Nur Hanisah said...

welcam2. sayang kau mmg boleh main tambah tolak kan. bgs btol. hahaha

yukino said...

sgt fanatik ko eh hanisah

Nur Hanisah said...

agak la yatie. hehe